De Duif opent je wereld.
Niet alleen het woord leren lezen, maar ook de wereld leren lezen.
Leerlingen brengen heel wat jaren op school door – jaren waarin een fundament gelegd wordt voor hun ontwikkeling. Daarbij moet je denken aan kennis en vaardigheden op allerlei vakgebieden. Zonder taal- en rekenvaardigheden kom je niet ver in de wereld en dat is nog maar het begin. Je moet ook kennis van de wereld hebben, van de geschiedenis, van de natuur, van de maatschappij, van religie, creatieve vakken, talen en ga zo maar door. En je moet op al die gebieden de nodige vaardigheden ontwikkelen. Dat is een hele opgave voor de school en het kind zelf. Gelukkig is daar veel materiaal voor ontwikkeld en is er veel nagedacht over de didactiek van al die vakken.
Wat wij ook heel belangrijk vinden is kennis over jezelf, als stevige basis voor het vormgeven van je leven. Dat is ons inziens extra belangrijk omdat leerlingen opgroeien in een complexe en voor hen vaak verwarrende wereld. De wereldproblemen komen via de televisie op een indringende manier de huiskamer binnen en dus ook bij de kinderen. Dat beïnvloedt hun beleving van de wereld en hun toekomstvisie. Tegelijkertijd is de noodzaak voor kinderen groter dan ooit om zich voor te bereiden op zo’n complexe wereld, waarin bovendien de veranderingen op wetenschappelijk, technologisch, economisch en sociaal gebied razendsnel gaan. Maar we kunnen ook dichter bij huis blijven. Anders dan vroeger het geval was, zijn er tegenwoordig minder vaste richtlijnen over hoe te leven. Traditionele bindingen en zekerheden zijn veelal weggevallen.
Hoe kunnen we leerlingen ondersteunen bij het vinden van hun eigen waarden, hun persoonlijke richtlijnen voor hoe ze willen leven en met anderen omgaan? Hoe kunnen we ze helpen om daar ook echt naar te leven? En dat alles in een complexe wereld? Het gaat om de vraag hoe zij als mens willen en kunnen leven. Leven vanuit wie je bent, vormgeven aan je eigen identiteit in relatie tot anderen en wat er om ons heen gebeurt.
Onze opdracht is:
Ons onderwijs af te stemmen op de ontwikkelingsbehoefte van al onze leerlingen, zodat de mogelijkheden van ieder kind optimaal benut worden. Vanuit een open, vertrouwde en veilige sfeer helpt de school de leerlingen op een enthousiaste en professionele manier het beste uit zichzelf te halen, zodat ze veel kans hebben met succes een vervolgopleiding te doorlopen en ze de kans krijgen zich optimaal te ontplooien tot een gelukkig, zelfstandig denkend en sociaalvaardig mens.